Gårdagens ridpass

Igår red jag och Marie hästarna till Metbäcken, sen sov jag där så det va därför jag inte skrev något mer igår. Iaf så hade jag ändrat och satt tygeln i den vanliga stora bettringen på pessoabettet så tobbe va skit stark! Fick knappt stopp på honom om han fick galoppera först! Plus att han hade mycket energi efter söndan som inte va så jobbigt för honom :p Iaf så när vi kom till Metbäcken hade jag hindren uppsatta där så jag tänkte att när han har så mycket enerig så hoppade jag lite. Gjorde den övningen som jag skrev om förut, sen hade jag en linje med tre långa galoppsprång mellan (räcke-oxer) och så en kombination med ett galoppsprång. Hindre va väldigt låga, förutom oxern och hindert efter bommarna, dom satte jag upp högst upp och allt hoppade en gång (typ 115 cm). Det gick bra, Tobbe va verkligen pigg och drog och verkade tyckta det va kul! :)

Idag  blir det nog uteritt och sen lite arbete med bommar och småhinder jag satt upp till en liten bana, med tre olika bra övningar. Målade en superfin bild i paint:



Hoppas ni fattar! Målade med olika färger för att det skulle bli lite lättare att se:P
Iaf så på första övningen ska man bara galoppera i vanligt tempo första varvet och räkna galoppsprången, nästa varv ska man få in ett extra galoppsprång, alltså måste man minska tempot. Nästa varv ska man ha in ännu ett och nästa varv ska man ha in ännu ett. Sedan på fjärde varvet ska man ha så många som man hade första varvet.
Andra övningen kallas klockan och där ska man bara galoppera på i ett normalt tempo på kanske tre galoppsprång (om man mäter till det). Det gör att man får en bra rytm i galoppen.
Sedan på övning tre ska man rida på en ått-volt och hoppa det lilla hindret i mitten.
Sen börjar man bara om och rider så. Mycket att hålla reda på men jag ska testa och se hur det går ;)


Kommentarer

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0