Dagens ridpass.

Tobbe.

Hoppade lite med honom idag. Först värmde jag upp honom och kollade att han gjorde som han skulle efter igår. I skritten : vara mer aktiv och vilja gå framåt. I traven: Att jag ska kunna sätta mig ner utan att störa/förströa rytmen, tempot eller känslan. I galoppen: Rida på mer framåt och räta upp mig.
Jag tyckte allt stämde. Dock blev han lite stark eftersom jag red med 'hopp-bettet' som är ett vanligt tredelat tränsbett.
Iaf så skulle jag börja hoppa ett litet hinder så jag fick hoppa av och lägga ner det. Så satte jag mig upp igen och han började med det där "nej jag vill hellre gå ut och springa!", som innefattar bakuter, galopp på stället, vägra gå tillbaka -.-' I sånna lägen känner jag att han inte riktigt respekterar mig, så jag tänkte att "nej du! Det är JAG som bestämmer här!", kortade tyglarna så han inte skulle kunna sparka bakut och därmed få mig i obalans och hinna spring en bit längre bort. Det funkade inget vidare, han fortsatte galoppera på stället och orkade även sparka bakut. Så när jag fått honom någorlunda lugn hoppade jag av, gav honom en lätt klapp på mulen och så gick jag bestämt tillbaka till åkern där vi skulle hoppa. Och så hoppade jag inte upp förrän vi var 'bakom' alla hinder. Att hindren låg mellan oss och vägen hem. Och så skyndade jag mig att sätta igång hoom i galopp, för då brukar han sluta tjafsa. Och det gick bra. Han var lite väl stark och även stressad så jag försökte lugna ner först och främst mig. Efter ett tag hoppade jag av igen och lade upp hindren lite till och sen flöt det på bra :)
Han var riktigt taggad idag! Det kändes som han var en meter över hindren! :p
Iaf så hoppade vi en serie med stuts-galoppsprång-räcke-galoppsprång-oxer, en vanlig oxer 'för sig själv' och så en, (vad man nu ska kalla det) räcke på en diagonal- fyra galoppsprång till ett rakt räcke. ja, ni fattar väl :p
Satte ihop det till en liten bana som låg mellan 1,05 - 1,10. Han hoppade jättelätt och fint idag! Vi kom rätt till hindren och allt kändes bara bra :) Dock hade jag mätt fel i serien så hindren stod för tätt. Men vi fixade det ändå :)



Min beebis :)



Exando.

Red lite dressyr på banan idag med Exando. Han är väldigt jobbig att rida ner i form, det tar typ en kvart eller så >< Men efter lite töl och med träningsverken tydlig i benen gick han riktigt bra på slutet :) Han hostade inget och passet verkade inte ta honom hårt direkt :)



Min andra... bebis... ;)

Kommentarer
Postat av: johanna

vilka fina hästar! :D

2010-07-17 @ 21:35:45
URL: http://joohaannaao.blogg.se/

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0