Vila?

På träningen i tisdags pratade vi ganska mycket om hur mycket vila eller skrittdagar en häst behöver i veckan och om man borde låta hästen ha några veckors vila någon gång.
Thomas tyckte att hästen borde ha två skrittdagar i veckan och att den får några veckors vila någon gång under året. Det kanske passar bäst om man sätter den på vinter efter tävlingssäsongen?
För Tobbes del, som är pigg och har mycket energi, tänker jag såhär:
Jag ska inte hoppträna mer än en gång varannan vecka och den veckan vi inte tränar får han en vilodag och den veckan vi tränar får han två.

Sen tror jag att det är bra för hästen att få någon veckas vila. Tobbe behöver nog det, eftersom han har varit igång och tränat och tävlat regelbundet hela året.  Dock vet jag inte riktigt när jag ska sätta den. Det är ju lite planering med det där, eftersom man såklart inte vill missa så mång tävlingar osv.

Detta är förståss olika frrn häst till häst. Ingen är ju lika och det är bara en själv som känner hästen bäst, som kan avgöra hur mycket den behöver vila.

Hur tycker ni? Hur mycket vila får era hästar?

Kommentarer
Postat av: sofie

om du menar långvarig vila, försöker jag hålla mig undan den för Olivias del. det tar typ 1 sek för henne att bli smällfet och det är det värsta jag vet med tanke på fång!

Hon vilar ca. 1 dag i veckan, antingen går hon lugn skritt tur eller så står hon helt, det beror på eftersom hon inte kan stå helt innan träning/tävling för hon blir så jäkla stark då :)

Men som du sa beror det på hästen, mitt sätt funkar säkert inte på alla :)

2010-11-11 @ 21:00:46
URL: http://sofieocholivia.blogg.se/

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0