Posetivt/negativt - Pessoabett

Tänkte börja med en ny grej - vad jag tycker är posetivt respektive negativt om olika saker. Och jag börjar med just pessoabett!





Det finns ju hur många åsikter som helt om pessoa och diskussionen kommer säkert alltid finnas kvar. Är det ett bra bett eller gör det hästen illa?

Jag letade upp lite fakta om det.

Pessoabett är en slags kombination av tränsbett och stångbett. Ett traditionellt pessoabett består av fyra ringar. Tyglarna fästes antingen i den andra, tredje eller fjärde ringen, om tygeln fästes i en lägre ring blir hävstångseffekten större och bettets inverkan skarpare. När man har sträckta tyglar roterar mundelen och skapar främst tryck i nacke och mungipor.
Man kan använda delta för att minska effekten.


Det här kan man ju tycka vad man vill om. Jag tycker såhär:


Har man en ponny/häst som är väldigt stark och kanske är svår att rida på vanligt tränsbett, så kan man prova att rida på pessoabett. Vissa hästar funkar ju jättebra på det, medans andra inte gör det. Men jag tycker också att man ska veta att bettet är stark och därför vara försiktig när man rider. Drar hästen ändå, så tycker jag inte att man ska fortsätta rida på det och kanske dra lika mycket nu som man gjorde med ett mildare bett, utan prova ett annat tills man hittar det som passar bäst för just sin egen häst.

Vissa är ju helt emot pessoabetten, men jag måste säga att det är bättre att ha ett bett där man inte behöver ta så mycket och hårt för att ponnyn/hästen ska lyssna, än att man ska ha ett milt bett där man får slita och dra som en galning för att få stopp på hästen. Det kan väl ändå inte vara bra?

Jag använder pessoabett med tre ringar när jag är ute och rider. Det för att Tobbe blir het och stark och jag kan känna att jag inte riktigt har kontroll på honom (om jag rider med vanligt tränsbett). När jag rider ensam, fäster jag tyglen i den andra ringen, dvs den stora ringen där bettets mellandel sitter fast. Han blir inte lika stark om jag rider ensam och kan jag ha det mildare - utan att sitta och slita och dra - så har jag det.
Rider jag tillsammans med någon så blir han mycket mer pigg och stark, så då fäster jag tygeln i den tredje ringen. Plus att jag alltid använder martingal när jag rider ut.


Det jag tycker är negativt med pessoabettet är:

*Dess starka effekt gör att hästen lätt hamnar bakom lod - krullar ihop nacken och jobbar inte lika bra med ryggen.

*Det kan vara svårt att inte ta för mycket. Alltså svårt att ta "lagomt".


Det jag tycker är posetivt med pessoabettet är:

*Jag behöver inte sitta och dra för att få honom tillbaka. Jag kan hålla en lugn och stadig hand och använda små hjälper.

*Jag vet att det är lätt att hästen hamnar bakom lod på pessoabetten, så därför tvingas jag att rida mer med skänkel -fram till bettet, vilket är något jag strävar att förbättra (mer skänkel, mindre hand).


Som sagt, det finns många olika åsikter, detta var min :)




Lill-kusin Alice som rider.

Kommentarer
Postat av: sanna

Håller med dig, och sålänge man klarar av att rida hästen på det bettet så är det ju helt okej :)

2011-05-20 @ 15:10:10
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Paulina

sv: Härligt :D Joda allt är bara bra :)

2011-05-20 @ 16:16:08
URL: http://onlydream.blogg.se/
Postat av: sanna

svar hihi ja det är väl nog dom det blir först :)

2011-05-20 @ 17:04:57
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag själv avskyr pessoabett ^^ Om man nu tvunget vill ha ett skarpare bett tycker jag det är bättre med ett hävstångsbett i stället för ett hissbett. Min åsikt :)

2011-05-20 @ 17:12:25
URL: http://armonios.blogg.se/

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0