Ridpass

Oj, va fort tiden gått! klockan är ju redan halv sju.. :p
Iaf så packade jag upp och städade rummet på förmiddagen. Efter det gick jag ut och la fram några bommar och hinder på åkern. Jag gjorde en snabb skiss på hur det såg ut :)



Vita fyrkanter med gröna bommar = hinder
Svarta ringar med gröna bommar = litet hinder
Blåa bommar = vanliga bommar


Värmde upp med och sidvärts, öppnor och slutor i trav. Han va lite stel i början, men mjuknade upp ganska fort och då blev han riktigt fin! Det bidrog till en bra galopp med tryck i, men ändå reglerbar.
 
Först jobbade jag med och rida över bommarna "längst ner". Mellan de två första var det tre språng emellan och sedan två emellan de andra. Tobbe blev lite het, men det funkade bra och vi hittade en bra rytm.
Fortsatte sedan med och ändra antalet språng mellan de två bommarna på raksträckan, och det funkade också bra.
Sen hoppade jag några gånger på det lilla hindret på medellinjen och sedan över de tre bommarna "högst upp" (galoppbommar). Även nu blev han lite het, men så länge han lyssnar tillbaka så är det bra för en bättre galopp.
Sen började jag hoppa på räcket. Vi hade som sagt hittat en bra rytm så det flöt på bra. Efter ett par hopp höjde jag det och hoppade det samt oxern.
På slutet satte jag ihop allt till en liten bana samt höjde upp båda hindren. Räcke funkade bra, men på oxern låg vi stort och jag lät ovanan ta över och lutade mig framåt. Tobbe tvärstannade och jag fortsatte genom luten och på vägen ner mot marken knäckte jag bakbommen rätt av. Haha, det såg nog lite kul ut, jag tror jag gjorde en volt i luften :p
Tobbe verkade inte särskilt påverkad eller stressad av att jag ramlade av, men jag satte ändå ner oxern en decimeter. Tog det igen, satte upp mig bättre och denna gång kom vi perfekt. Han tvekade inget, men tog i och hoppade högt över, antagligen blev han ändå lite rädd om sig efter stoppet.

Räcket låg på 1,15 m och där tvekar han inget längre! Det är himla skönt att han inte tvekar längre och att jag känner mig säker på den höjden också :)

Jag är lite öm i delar av ryggen nu. Jag tror att jag knäckte bommen på ett ställe och sedan landade på ett annat. Dum som jag var, satte jag inte på mig någon säkerhetsväst. Den hade nog hjälp mycket just då.



Kommentarer
Postat av: Sofie

hej, har du bilder från tävlingen på mig och Bob? :)

2011-05-14 @ 19:13:38
URL: http://sofieocholivia.blogg.se/
Postat av: moa

allt bra? :)

2011-05-14 @ 21:55:47
URL: http://varendspal.blogg.se/

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0