Gårdagens ridpass

Igår körde jag alltså bommar med Tobbe. La ut tre olika övningar på den stora åkern (vilket innebär större yta, bättre förutsättningar för ett bra ridpass och jag måste gå och plocka in dom idag..).
Började med och värma honom i trav och galopp på en volt. Traven kändes sådär, han var nästan lite seg och ville inte jobba. Vänstergaloppen blev lite halvt kaos. När jag ville att han sklle forma sig lite mer, dvs tryckte med inner och mötte upp på yttertygeln, började han stutsa och bröt av till skritt. Då fick jag problem med och få igång honom i galopp igen.. Blir så himla irriterad när han håller på så, bara jävlas för att han är lat! Men efter att jag bråkat tillbaka och insett att det inte hjälper för han är sååå envis, så överlistade jag honom på annat sätt och då gick han så fint så fint! :)
Bommarna funkade väldigt bra på böjt spår! Där red jag så samlat jag kunde och vi fick in 8 språng på 18 meter, då gick han så himla fint! Kort, samlat och avslappnat utan att ligga på i bettet. Sedan la jag till en bom till på det böjda, innan första bommen. Så jag red på en volt med 7 korta mellan första och andra och sedan 8 ännu kortare mellan andra och tredje. Det gjorde han också väldigt bra!
Sen hade jag tre bommar på rakt spår med 12 m mellan, dvs 5 lite kortare språng. Det blev väldigt mycket svårare för honom. Han blev nästan stressad av det. När vi kom i vänster galopp sköt han ut rumpan till höger när jag svängde upp och så bröt han av. Och i höger sköt han också ut rumpan till höger, antagligen för att det blev jobbigt och gå rakt. Så där fick jag jobba ordentligt för att han skulle gå någorlunda samlat och framförallt rakt.
I slutet gjorde han det ganska bra iaf, men det behöver vi verkligen träna mer på. Han blev ganska svettig och jag kom på mig själv med att jag inte rider honom så hårt längre. nöjer mig med ganska bra och rider liksom inte igenom honom riktigt.
Exando red jag barbacka på igår kväll. Hade satt upp lite stuts som han fick hoppa några gånger innan jag satte upp två räcken, ganska högt. Så rullade vi lite på dem och det märktes att han tycker det är roligt och hoppa! Haha, drog som tusan ;) Tycker vi fick ett bra flyt och bra distanser så både häst och ryttare var nöjda :)
Idag är det strålande sol ute och jag hatar att jag är sjuk. Nu har pappa iaf köpt en kan jang-flaska åt mig så jag hoppas det gör susen! ska iaf ta med kameran ut och klicka lite bilder :)

Kommentarer
Postat av: emmahellgrenn

sv: hehe visst är han :)

2012-04-14 @ 22:30:38
URL: http://emmahellgrenn.blogg.se/

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0