Springtur och markarbete

I förmiddags var jag ute och sprang i det helt underbara vädret! Kallt, men inte för kallt och strålande sol. Hur skönt?! Så jag kände mig manad till att gå ut och springa i skogen. Det finns ju så många vägar och stigar i skogen här så det är verkligen roligt att springa runt! Haha, jobbigt också såklart men det känns ju om inte annat bra efteråt ;)
Gick sedan ner och fixade stallet, gick ner till Tobbe och så. Sen upp till huset igen och åt lite lunch, för att lite senare bege mig ner till stallet igen för att förbereda för ett markarbetespass i ridhuset!

Började med och värma ordentligt. Red igenom i alla gångarter och båda varv, kollade så han lyssnade för skänkeln (red förresten utan sporrar också, vilket funkade rätt bra ändå!) och så. Han kändes lugn och avslappnad också, och jag tänkte "det här kanske kommer gå bra trots allt".
Så satt jag av, tog fram tre bommar och lade dem på en långsida med 9 meter mellan. Det blir tre korta galoppsprång/två lite längre. Eftersom han blivit nästan okontrollerbar så fort hinder kommer fram, ville jag få honom lugn och samlad, samt att han inte drog iväg mer och mer utan höll samma rytm. Svårare sagt än gjort ;)

Innan jag tog fram bommarna, var Tobbe helt lugn. När jag tagit fram bommarna och hoppade upp, var han som en ny häst. Spände sig, började trippa så fort jag kortade tyglarna, drog iväg in traven, ryckte med huvudet osv. Bara av tre små bommar!
Lugnade honom iaf lite på en volt i både trav och galopp innan jag red upp mot bommarna. Kände ju så fort jag red mot dom att han drog iväg, så istället gjorde jag en volt precis framför första bommen. Bara för att han ska bli mer uppmärksam och för att visa att jag bestämmer. Gjorde också halt framför ibland, backade och sedan framåt igen.
Så småningom väntade han bättre på mig, så pass att jag började rida över bommarna, iaf den första. Redan efter den försökte han dock dra iväg, men jag gjorde då samma sak som innan - gjorde en volt efter första och red inte över de andra två. Så fick jag hålla på tills han väntade på mig och först då, kunde jag rida över alla tre bommarna samtidigt.

Men nu red jag ju på två lite längre språng mellan, jag ville ju ha in tre korta, vilket var liiite svårare. Han vill ju verkligen inte samla sig i det läget - både för att det är jobbigare (han började bli lite trött nu) men också för att det är så mycket roligare att bara rusa över dom i full fart!
Så där var det bara att jobba på med snabba tygeltag och en stadig skänkel för att få honom till den lunga galoppen men också för att han skulle hålla den och inte byta till korsgalopp/bryta av till slängtrav. Med hjälp av mycket volter, halter och tålamod, red vi på tre jämna språng mellan alla bommar! Detta var dock i högervarvet endast och det är ju det lättare varvet..
Men även om han bråkade lite med några bakuter sedan i vänstervarvet, var han ju nu samlad och det "enda" som behövdes var stadig skänkel och tydliga men lugna tygeltag för att han skulle hålla rytmen.

Det blev ett långt men otroligt givande ridpass! Förhoppningsvis är han lite lugnare och lyssnar lite bättre på tisdag. Känner att jag behöver jobba mer med bommar än vad jag gör, det är ju såå nyttigt, inte minst för mig! Men under veckodagarna är det ju alltid fullt i ridhuset, så enda chansen jag har är på helgerna.. Så dom får jag helt enkelt se till att ta framöver!


Lite smått galen emellanåt, men oslagbar på alla plan trots det!

Kommentarer

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0