Tömkörning!

Idag tömkörde min "rid- och körgrupp" på eftermiddan. Och jag kunde ha med Tobbe, vilket var superkul! Han är ju väldigt energisk (extra mycket just nu) och jag förstod att han skulle bli lite spänd med tanke på att det uppstår en helt ny situation med nya människor och allt. Men han är ju ändå lugn och säker i sig själv. Men eftersom det är kallt ute och han ju inte kunde ha täcke på sig, blev han ännu lite spralligare av det.
Hur som helst var det inga problem med och sätta på selen, han blåste ut sig när vi spände, men det gör han alltid. Sen ville han inte stå still och när han bestämmer sig för att gå, då går han, även om jag försöker säga ifrån. Man blir ju "ganska" hjälplös sådär mot en häst.
Men istället för att han skulle snurra runt och inte veta varken fram eller bak, fick jag hjälp av en kompis, som höll andra tygeln så vi kunde hålla honom stadigt och lugnt. Därifrån började vi gå sakta framåt och göra korta halter, hela tiden berömma mycket när han gjorde rätt. Efter bara ett par varv på en liten volt (vi var alltså ute på en liten körbana brevid ridhuset) började han slappna av och sänka sig. Fortfarande lite spänd, men det blev ju så mycket bättre bara av att vi var två som höll honom!
Efter det nöjde vi oss. Vi tömkörde alltså inget, men det här var ju bara "första steget". Förhoppningsvis kan jag ha med honom på flera lektioner så jag så småningom kan köra honom! Pelle som är vår lärare i körning är riktigt duktig med hästar och man lär sig så mycket.




Det här tog ju inte så lång tid. Så därför fick vi också tömköra med lös töm på volt, som det hette, med en av skolans körhästar. En liten haflinger vid namn Adam, hur söt som helst, men också riktigt lydig. Tack vare hur han har tränats av elever och Pelle då.
Det här var ju något nytt, det var ganska svårt då det stod koner i par runt om på voltspåret som Adam skulle emellan. Då var man ju tvungen att parera tömmarna rätt för att han inte skulle smita på insidan eller så. Men jag tyckte jag fick till det hyfsat ändå och det är verkligen roligt och få prova en massa nya saker, inte bara inom ridningen!




Det får bli en bild på Exando också. Pratade med mamma häromdagen som berättade att en veterinär tittat på hans tänder och att hon då sövt honom. Dom har ju gjort det med några hästar här på skolan som är lite skraja för klippmaskinen, så jag vet ju hur otroligt söta dom är när de står och vinglar! Blev nästan tårögd av bara tanken på hur söt Exando skulle ha varit! Saknar honom faktist mycket nu.. Men nu är det bara två veckor kvar till sportlov ju!! :D






Kommentarer

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0