Dagens ridpass!

Dagens ridpass för Tobbes del blev ju då ett pass här hemma på "volten" (kan inte dirket kalla det en bana, det
är en såpass liten yta att det blir mer som en stor volt, men det räcker för mig!). Hade lagt ut lite bommar, bl.a
lite för att träna mitt öga samtidigt som Tobbe får samla sig i galoppen, vänta mer på mig. Sen hade jag en bom
på vardera diagonal, där jag tänkte göra lite galoppombyten, samt att jag kunde variera lite, rida olika vägar, just
för att få Tobbe mer uppmärksam. Inte bara "anta" att han ska åt ett visst håll efter en bom, utan lyssna på vart
jag säger att vi ska.



Började med och värma upp ordentligt. Så fort jag kortade tyglarna, drog han upp huvudet och blev sådär stum i
munnen, ville inte mjukna något i halsen/nacken. Men jag försökte att bara ha tålamod, vara stadig i hela sitsen,
armarna och benen. Försökte också vara väldigt försiktig med skänklarna, det är ju dom han stretar emot mest.
Började med och flytta bakdelen innanför och utanför spåret i skritten, det lyssnade han bra på trots allt och blev
direkt en aning mer avslappnad, sänkte huvudet lite och började ge efter.
Travade igång efter hand, ganska sakta för att han inte skulle få någon chans och ta bettet och stega iväg.
Han fick jogga lite först bara, komma igång liksom. Sen red jag in på massa små volter,krävde försiktigt mer och
mer - och han lyssnade så bra! Inget bråk, utan samarbetade, böjde och blev mer och mer avslappnad i båda varv.
Han är dock stelare i vänster, känner så tydligt att jag har mycket mer i innertygeln då än i höger. Men det blev
bättre under passet och han är mjukare än han varit de senaste passen.

I galoppen gjorde jag samma sak som i traven. Tog det lugnt, höll händerna stadigt och lågt, stod i lätt sits till
och börja med. Jag ville inte ge honom någon orsak till att dra iväg och det var verkligen en takik som funkade.
Efter hand kunde jag göra lite ökningar, sedan samla upp och jobba med små volter.



Bommarna funkade också bra tycker jag. Det är ju som sagt ingen stor yta vi har att rida på, så jag höll galoppen
samlad och kort hela tiden. Men han väntade bra ändå! Gjorde superfina galoppombyten och framförallt så bytte
han när jag bad om det. Inte för att vi ska byta varv och gör därför bytet själv. Nej, han var riktigt fin!

Ett roligt ridpass, kände mig så nöjd, efter att han varit så bångstyrig det senaste och gick så fint nu idag.
Imorgon tänkte jag faktist longera/tömköra. Hittade nämligen en sån longeringsjord eller vad man ska kalla den
och jag tror aldrig jag har longerat Tobbe, så det ska bli roligt och testa!
På torsdag blir det nog ett lugnare pass, alternativt en promenad. För på fredag åker jag och Maja till ridhuset med
våra pållar och tränar (lite hårdare) där :)


Kommentarer
Postat av: Adina & islandshästen Funi

Vilken härlig blogg jag just klev in i! Med din design och allt kändes det så välkomnande. Kul! :)

Toblerone är galet söt föresten, lite som Pippis lilla gubben, fast lite mer välriden.. ;) :)



PS. Vi har en veckans ekipagetävling på vår blogg om du kanske vill ställa upp med en av dina fina hästar? :)

2012-01-04 @ 18:41:42
URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se/
Postat av: Ninni - en satsande ridskoleryttare

Hej!

Jag har nu en bloggtävling där du kan få gästblogga på min blogg. (En satsande ridskoleryttare)

Det enda du behöver göra är att kommentera "Jag är med" i detta inlägget: http://pauliinanilsson.blogg.se/2012/january/dagens-blogg-for-torsdag.html#comment

Kram Ninni :)

2012-01-04 @ 23:50:11
URL: http://pauliinanilsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Gud vilken söt häst :D

2012-01-05 @ 13:15:58

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0