Dagens ridpass

Jobbade med bommar i paddocken idag alltså. Det regnade lite, men eftersom det var varmt ute gjorde det inget, snarare positivt med tanke på att underlaget blev bättre!
La ut två bommar på en diagonal linje. La dem så att jag kunde rida in genom en stor sväng från ena hållet och en snävare (svårare) sväng från andra hållet.
Värmde upp i ca tio minuter med att flytta lite för skänkeln i traven. Han kändes fin, dock stod han emot lite i vänster sidan, men la inte särskilt mycket fokus på och reda ut det.
Sen började jag jobba över bommarna. Började väldigt enkelt att bara rida från det "enkla" hållet och hålla sex jämna språng mellan i först höger galopp. Vände höger efter andra bommen och la en liiten volt precis efter, eftersom han försökte springa iväg efter. Det funkade bra, då han fick jobba upp sig själv i den lilla volten. När det funkade bra, la jag in ett extra språng mellan bommarna. Det gjorde han super! Lyssnade jättebra på min sits och väntade hela vägen. La även till en liiten volt innan första bommen om han försökte gå iväg lite innan mig.

Gjorde sedan samma sak i vänster galopp, samt kom från det "svårare" hållet. Han var ju såklart lite stelare i vänster. Jag själv fick jobba lite mer i de små volterna innan och efter bommarna och ibland försökte han gå iväg imellan bommarna, men jag kunde ganska enkelt rätta till det med hjälp av att lägga till en liten volt mellan bommarna.

Han gjorde det här superbra verkligen! Fick en så härlig känsla i galoppen. Jag hittade min position i sadeln och kunde inverka med små små hjälper och han var så lyhörd! Behövde bara hålla om lite extra med överskänklarna i de lite snävare svängarna och han jobbade igenom jättebra!
Självklart var det inte felfritt och det finns mer att jobba vidare på. T.ex. kunde jag ha bytt galopp efter bommarna, det skulle ha krävt mer av både mig och Tobbe, eller så kunde jag han samlat upp honom ännu mer, eller ridit i en större galopp och försöka hitta samma känsla då. Men han kändes så himla fin och han gjorde det jag bad om utan att bråka, så jag kände mig nöjd! Utmanade mig själv lite på slutet med att rida med så lite hand som möjligt och det märks hur fin han är när jag väl hittar balansen och kommunikationen.


Min fina, underbara ponny! Lika rolig att rida, hantera och bara umgås med varje dag ♥

Kommentarer

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0