Dagens Ridpass

Jag hade ju tänkt lägga ut två bommar på varje kortsida, men jag var för lat så jag la ut endast en bom på varje, hehe.
Men det dög bra!
Tobbe var väldigt ofokuserad från början. Antagligen pga att fölisens hage ligger ca 20 m bort från paddocken. Så
Tobbe sprang bara ifrån mig och hade koll på allt utom mig. Och när jag sa åt honom, envisades han bara ännu mer
med bakuter och skänkel-vägran. Suck. Men jag fortsatte jobba på och han koncentrerade sig mer och mer på mig.
Men det tog minsann ett bra tag innan han blev eftergiven i vänstergaloppen. Höger kändes okej ändå.
Så först jobbade jag bara med att han skulle vara rakriktad på raksträckorna och formad i hörnen. Red alltså i samma
tempo varvet runt. När det till slut funkade, fick han en skrittpaus innan jag började jobba med att skifta tempot. Red
på en större bana och red framåt på ena raksträckan fram till bommen, sedan snabbt tillbaka i en samlad galopp genom
hörnen fram till andra bommen och sedan fram igen. Om han stretade emot när jag samlade upp eller i hörnen gjorde
jag bara en liten liten volt där han fick böja igenom ordentligt. Fick jobba ett bra tag även med det här, särskilt i vänstergaloppen.
Höger lossnade han snabbare så då kände jag mig nöjd :)

Tror att han var lite jobbigt idag just för att fölet gick ganska nära, han hade lite svårt att inte koncentrera sig på det.
Men jag tror också att jag behöver jobba lite mer med bommar, rakriktning och tempoväxlingar. Därför ska det blir
skönt att komma hem nu på onsdag, så kan jag ta fram bommar när som helst utan att störa någon annan.


Kommentarer

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0