Intressant artikel

Förut när jag satt på toa fastnade jag för en artikel i ett gammalt nummer av StallMagasinet. Den handlade om hur dåliga dom flesta ryttarna är på att värma upp hästen innan tävlingen! Alltså framridningen. Det var Maria Gretzer och Peter Markne som tyckte det. Jag hittade aldrig artikeln på internet men jag skriver av delar av den här.

"Visst, hästen får kondition av att springa runt, runt, men det sliter!"

Bra sagt! Jag måste sääga att jag stör mig lite på dom som bara springer runt runt med hästarna utan att bry sig liksom! När jag värmer upp brukar jag göra en massa tempoväxlingar och övergångar, volter och serpentiner o.s.v.
Något annat Maria säger är att det kan vara bra att få ett nedslag innan man ska gå in på banan, så att hästen vaknar till lite. Det "tabubelagda" goda nedslaget. Det tycker faktist jag också är bra, bara det inte får en negativ effekt.
"Vanligtvis görs det goda nedslaget göras genom att ryttaren lägger hästen i botten på en oxer varpå hästen nästan alltid river. Hästen måste vara helt avspänd om man ska göra "ett gott nedslag".

De tipsade även om några övningar man kunde göra hemma med hjälp av bommar, tänkte lägga upp dom i ett annat/andra inlägg :)

Kommentarer

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0