Ridpass

Då var det första ridpasset klart. Tobbe fick jobba på ordentligt över bommarna, men ruskigt fin var han också! Provade att rida med pehambettet idag. Jag tycker han blir ostadig i huvudet och stretig i munnen med det tredelade, särskilt över bommar men också ofta på hinder. Det blir bråkigt mellan oss och jag får svårt att hitta en bra galopp. Och jag hoppade ju här hemma med pelhamet för ett par veckor sen och det kändes ju riktigt bra alltså! Dock hade vi ju varit ute och klättrat innan så det behöver ju inte ha varit tack vare bettet. Hur som helst ville jag prova att träna markarbete med pelhamet så det blev så!

I traven var han fin, smiter undan lite i vänster, böjer liksom bara på huvudet och arbetar inte genom kroppen riktigt. Men med lite extra skänklar och lite sidvärtsrörelse jobbade han fint :)
Lite samma sak i vänster galopp också. Jag har inte alls samma stöd på yttertyeln i det varvet som i höger, så när jag ska korta upp eller rida på rakt spår och då tar på ytter, går ha emot och visar tendens till att bryta av till skritt, vilket han också gör om jag inte smackar och driver på som tusan.
Såhär såg dagens övningar ut. Började med och rida på det böjda spåret (blå linje). Här kan man enkelt variera antalet galoppsprång genom att ändra vägen men man kan också variera genom och samla upp/länga galoppen. Tobbe gjorde det här riktigt bra i höger! Jobbade bakifrån genom kroppen och lyssnade bra på min sits. I väntser var det svårare. Där ville han inte riktigt böja igenom och han låg på lite för mycket i bettet och jobbade för lite med bakbenen. Men jag lyckades få upp honom mer på bakbenen och då blev han riktigt fin även i vänster!
Sedan gjorde vi övning nr två, som var det raka spåret (röd linje). Ganska kort sväng in, vilket betyder att jag snabbt måste rakrikta honom och det är viktigt att ha honom mellan hjälperna och ett stöd på yttertygeln. Väldigt fin i höger, inga problem! Men än en gång mycket svårare i vänster. Hade inte riktigt det stödet som behövs de första gångerna, så han bytte till korsgalopp. Men när jag fick honom till yttertygeln bättre kändes det bra även i det varvet, även om det är en bit kvar tills han är lika fin som i höger.
När det här kändes bra, när jag kunde korta upp honom, rida på böjt spår och på rakt, lade jag till de sista övningarna (lila och grå linjer). Det flöt på jättebra, då jag verkligen hade honom där jag ville! Så då gjorde jag det ännu svårare och red lite snävare svängar och med ett byte över bommen. Då gäller det ju verkligen att han är med mig genom svängen och att jag blir klar med distansen och rakrikningen i tid, så jag enkelt kan ställa om och byta när bommen kommer. Det här funkade faktiskt riktigt bra. Han var med mig genom svängen, drog inte iväg utan väntade och bytena satte han perfekt alla gånger, från/till båda galopperna. Riktigt roligt! Han har en så härlig galopp med tryck i, samtidigt som han har enkelt för att samla sig. Min fina fina ponny ♥

Kommentarer

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0