Dagens ridpass.

Tobbe.

Red som sagt dressyr idag. Eftersom han kändes extra stark och hård i munnen sist jag träna dressyr så tog jag pessoa bettet och hade i den vanligsa bettringen. Han kändes väldigt fin idag måste jag säga! Lydig, lugn och avslappnad men ändå pigg och alert! Precis som det ska va ;)
Iaf så gjorde jag öppna, sluta och skänkelvikningar i trav och det gick bra, särsillt skänkelvikningarna! De kändes bättre än nånsin! Dock har han lite svårare för vänsterskänkeln så där måste jag va extra stadig på ytterhjälperna samtidigt som jag trycker lite hårdare med skänkeln också, då funkar det bra! :) 
Öppnorna och slutorna kändes också bra.
I galoppen gjorde jag lite volter, ökningar, minskningar, övergångar m.m. Gjorde också halter in emellanåt så vi får träna på det. De gick bra trycker jag, han håller formen bättre i halten nu när jag börjar fatta hur jag ska göra ;)
Sen red jag igenom L:B0an också. Det vi hade mest problem med va att få till halvvolterna! Måste jobba mer med innerskänkeln så han formar kroppen lite mer. Och sen efter ökningen i galoppen så ska han ju ner i arbetstrav innan han bryter av till trav, där hade vi lite problem också. Jag får ta mer på yttern istället för att sätta mig ner (för mycket alltså) i sadeln för det är nog det han tar som att han ska bryta av. Bara att fortsätta träna! :)
Sen hade jag lagt om bommarna lite så jag red över dom några varv också, tills jag fick in 7 galoppsprång där det va bra med fyra lite korta. Det är fantastiskt va han kan samla sig!





Exando.

Tränade lite dressyr med Exando också. Gjorde ungefär samma saker med honom som med Tobbe, fats jag fick jobba lite mer och hårdare för öppnorna och slutorna. Sen tyckte jag att han inte svarade ordentligt för hjälperna, varken frasm eller tillbaka så jag gjorde en övning vi gjort med Leena en gång i dressyren. går in på en volt och gaslopperar ca 6 språng- 10 travsteg - 6 galoppsprång - 10 travsteg osv. Sen när det kändes bra bytte jag ut traven till skritt gjorde på samma sätt där tills det kändes bra i båda varven. Efter det lyssnade han mycket bättre, galoppfattningarna satt som en smäck! :) 
Och så avslutade jag med L:B0an och några varv på bommarna så jag kände att han kunde hålla en kort galopp också :)



Kommentarer
Postat av: Prebenstella

Merci for all the wonderful writings

2011-03-07 @ 11:41:43
URL: http://prebenstella.bloglyric.com

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0