Kvickdrag del 1

Exando har ju sjukdomen kvickdrag, så jag tänkte skriva lite om den, från hemsidor men mest från egen kunskap.
Det blir ganska mycket text så jag har delat upp det i två delar.

När vi fick reda på att Exando fått kvickdrag blev vi väldigt ledsna.
Jag kommer väl ihåg när vetrinären skulle komma och mamma sa ungefär "Bara det inte är kvickdrag". Hon hade nämligen läst i en bok om sjukdomar och Exandos symptom passade in på just kvickdrag. Så när vetrinären kom och konstaterade att han fått den "dödliga och obotliga" sjukdomen, som den beskrevs i boken, trodde vi inte att det skulle gå så länge.
Sjukdomen kan man jämföra med en person som rökt länge. Man kan höra att det liksom rosslar när dom andas och dom hostar kanske endel också. Man kan också säga att hästen blir allergisk mot damm, mögel och kanske hö.
Enligt vetrinären är detta vanligast hos ridkolehästar, eftersom dom står inne ganska mycket och det blir rätt så dammigt i ett stort stall med spån och intorkad lera som borstas ut i luften. Så det är väl inte så jätte konstig då egentligen, att Exando fick det, han stod ju på ridskolan i åtta år innan vi köpte honom!
Man kan ju göra endel för att motverka detta. Utebox är en bra grej, eftersom luften ventileras väldigt bra då. Man kan också ha ett bra underlag i boxen, det bästa är tidningspapper, men jag menar, hur mycket extra jobb blir det inte att stå och riva sönder tidningar? Och för att inte tala på och mocka, samt att det inte blir så bekvämt åt hästen. Torv är ju också bra, det använder vi. Under hösten/vintern/våren när hästen kanske äter hö så kan man försöka blöta höet, eller ge den ensilage istället.
När Exando va som värst första eller om det var andra vintern vi hade honom, vet jag att vi la höet i blöt ungeför en timme innan han skulle ha det och det funkade väl rätt bra - dammet försvann ju men han blev ju inte frisk ändå. Sen så började vi ha både bak- och framdörren öppen så att det kom in så mycket frisk luft som möjligt. Och så försökte vi ha dom inne så lite som möjligt.
Sen finns det ju också medicin och ge dom, men det blir väldigt dyrt i längden, så vi uteslutade det direkt.
En häst som har kvickdrag ska man försöka hålla i så bra kondition som möjligt. Desto mer kondition desto mer orkar den. Men jag kommer ihåg att vetrinären sa att man helt inte ska rida den så att den blir svett (varför kommer jag inte ihåg) men det tänker vi aldrig på nu.
Iaf så kom sommaren till slut, höet ersattes med grönt gräs och de kalla nätterna ersattes med varma nätter. Exando blev näst intill frisk- hostade ytterst sällan och verkade helt bra i lungorna. Men så kom hösten och sedan vintern. Gräset tog slut och ersattes med hö. Hostandet och snorandet kom tillbaka och allt började kännas tungt igen.

Forsättningen kommer snart!

Kommentarer

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0