Gymnasieval.

Jag går ju i nian nu har ska precis som alla andra välja till gymnasie. Jag har varit ganska säker på mitt första hands val ganska länge och efter besöket var det solklart. Andra handsvalet var lite svårare, för även om jag absolut vill in på första, så är det ju bra och ha ett andra om det händer något akut.
Iaf, jag ska gå på naturbruket Lillerud i Karlstad. Där kommer jag gå natur och välja inrikting häst med utgång -ridning.
"15 veckor av utbildningen får du göra på olika företag, t ex tävlingsryttare, uppfödare och ridskolor. Utbildningen ger också kunskaper till dig som vill arbeta som egen företagare inom hästnäringen. Vårt mål är att du ska klara yrkesprovet för diplomerade hästskötare. "

Jag har ett tag funderat på att efter gymnasiet utbilda mig till vetrinär. Det är ju extremt hög nivå här i Sverige, man måste ha alla MVG och även alla meritpoäng för att kunna ta sig in. Och på Lillerud kan de inte erbjuda alla meritpoäng som behövs. Så isf kommer jag söka in till Olso. Där är det lägre nivå och det är faktist mycket närmare dit än till Uppsala/Stockholm, där utbildningen i Sverige är.
Vetrinärutbildningen är ju lång, ca 6 år. Och jag skulle ju faktist vilja bli expert på hästar också och då blir det ju några år till. Men det är det kanske värt?

Något annat jag skulle kunna tänka mig, är och bli uppfödare eller beridare. Det skulle va superkul att få utbilda egna hästar, köpa in och utbilda vidare, för att sedan sälja vidare.
Men högsta drömmen är ju faktist och bli tävlingsryttare på högsta nivån, men det är ju en bit dit ännu.


Karlstad ligger runt 10 mil (tror jag?!) från mig, så därför kommer jag bo på Lillerud. Och självklart ska Tobbe med!
vi var dit för ett tag sedan och tittade och det såg riktigt fint ut! Tobbe kommer få det bra där tror jag, och jag med!  Kommer stanna över helgerna också, skulle jag tro, de flesta. Men över loven kommer vi åka hem.
Hur det blir med Exando är inte riiktigt bestämt ännu. Han blir ju ensam och mamma hinner inte ta hand om två hästar, så därför kommer han antagligen lånas ut/hyras in hos någon i närheten. Och förhoppningsvis har vi hittat det perfekta ;) Men det återkommer jag väl med, när det blir bestämt något.

Så det är så min framtid kommer se ut, förhoppningsvis! Det är ju inte helt säkert att jag kommer in ännu. Men det tror jag och jag riktigt längtar! :D



Kommentarer
Postat av: Sofie

Jag har oxå sökt Lillerud :D

2011-02-17 @ 07:59:48
URL: http://sofieocholivia.blogg.se/

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0