Knabstrupper.

Följde med pappa och handlade förut, och tittade vad som skrivits i denna månads nummer av häst-magasinet. Det är en tidning vi köper lite då och då, när vi tycker det verkar finnas något intressant och läsa om (ganska ofta)! Och jag skulle absolut ha den, när jag såg att det handlade om både jobb och gymnasie och knabstrupper!
Som ni kanske försått är Tobbe knabstupper och om jag inte minns helt fel är han importerad från Danmark. Och det är just från Danmark detta repotage är från.

Det är alltså en gård (Stuteri Kronplet) i Danmark som föder upp just knabstruppern. För er som inte läst reportaget, så står det en hel del om själva rasen. Det som är kul, är att jag verkligen ser Tobbe i detta!
Man återkommer ganska ofta till att de är så otroligt lugna. De har hingstar i samma hage året om (förutom betäckningssäsongen) utan att de skadar varandra, det tycker jag är ganska otroligt!
Sedan gör kvinnan iordning en utav hästarna och går ut och rider. Här kommer något som verkligen stämmer på Tobbe; Hästen är väldigt lugn innan, men när hon hoppar upp och börjar rida, "förvandlas hästen" och 'rör sig livligt och visar ständigt prov på att den hela tiden obändigt vill framåt".
Tobbe är alltid så lugn och cool i hantering eller vid tävling. Och så hoppar jag upp och han är hur pigg och sprallig som helst! Absolut en utav de mest posetiva med honom :)

Kvinnan (som driver stället och red hästen) säger såhär:
-Knabstruppern är lämplig för alla som vill hålla på med dressyr och ha en häst som är inriktad på samarbete".



Det här är Knabstruppern.

"Hästen är populär som ridhäst bland både vuxna och barn, även populär inom cirkus".
"Den ideala klassiska knabstruphästen är en elegant häst".
"Uttrycksfullt huvud, stora ögon, nosrygg svagt konvex (syns på Tobbe)".
"Traven ska vara energisk, taktmässig och undergripande med bralyft i alla leder. Gott lyft i både fram-och bakben så att frambenen i skritt och trav framförs med lätt böjda framknän och bakbenen med böjda hasleder".



Kommentarer
Postat av: Laramore ♥

Vilken söt pålle, supersöt! ♥

2011-01-06 @ 16:00:23
URL: http://laramore.blogg.se/

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0