Konditionsträning

Jag ska nu börja och konditionsträna mina hästar. Inte av någon speciell anledning, de har faktist hyfsad kondition båda två, men ännu lite bättre skulle inte skada.
Så jag har lagt upp en liten "plan" för dem nu.
Jag kör ca två gånger i veckan. De första två veckorna (eller mer, beror på om det har verkat "lätt" för dem) galopperar jag 5 minuter i sträck.
Sedan ökar jag med 5 minuter ju bättre kondition de får (ganska självklart kanske.. haha). De tror jag funkar bra. Tobbe har ju bättre kondition så
det lär inte bli så jobbigt med 5 minuter för honom, men jag tycker det känns bäst att "vänja" honom lite med och springa längre sträckor, innan jag håller på för länge.

Som tur är, så finns det en perfekt väg att konditionsträna på här i närheten. Typ sandväg (fast det är inte så löst) där det ytterst sällan kommer bilar.
Den är ganska jämn också, inte alls mycket uppför/nerför. Och vad jag kommer ihåg när vi tidigare ridit där, så tar det ett tag innan man kommer fram till något "slut".
Men ska man galoppera med dem i 10-15 minuter så småningom, så måste man nog ändå vända med dem minst en gång. Men det ordnar sig då! :)

 

Kommentarer
Postat av: Sofie

Söta dina hästar är! :D Vad är Tobbe för ras?

2011-06-15 @ 22:08:46
URL: http://sofiehaagensen.blogg.se/
Postat av: patricia

viktigt med konditionsträning ;)

2011-06-16 @ 09:06:21
URL: http://ponnynceline.blogg.se/

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0