Otroligt hur de påverkar

Ens humör kan variera från dag till dag, tycker jag i alla fall. Vissa dagar känner jag mig pigg och glad, medans andra är allmänt jobbiga.

Den senaste tiden har jag känt mig så himla glad hela tiden. Så fort jag vaknar känner jag mig så pigg och går upp, även om jag är trött. Rutinerna flyter på och genom hela dagen känns det som att jag går med ett leende på läpparna, men egentligen gör jag inte det. På något konstigt vid ler jag inombords, känner mig så otroligt glad och nöjd med allt. Harmoni med sig själv, kanske man kan förklara det som?

Men det känns också konstigt. Jag är 16 år och har livet framför mig. Trots det, vet jag vad jag vill göra, vad jag behöver och vad som faktist gör mig riktigt lycklig. Många av er förstår säkerligen vad det är. Ja, självklart är det hästar!
Jag har ridit så länge jag minns. När jag fick mina första hästar (vi köpte Exando och Milton ungefär samtidigt), gick jag nästan alltid ut och gjorde alla "sysslor", gick mer än gärna ut och red, borstade och älskade allt i hästväg!
Nu, 7 år senare, har det blivit en rutin, en hobby, en passion, en livsstil som jag inte skulle klara mig utan.

Jag har ibland tänkt på vad jag skulle ha gjort om jag inte hade hästarna. Jag har alltid spelat fotboll (slutade för ca ett-två år sedan p.g.a jag tröttnade) och kanske skulle jag ha satsat på det? Ärligt talat, så tror jag inte det. Jag har aldrig tyckt lika mycket om det, som att sköta och rida hästar. Jag skulle aldrig kunna lägga så mycket tid, tankar och känslor på det, som på hästar.

Så mycket tid man lägger ner, så mycket kraft, pengar och engagemang. Så många blandade känslor man får. Men det finns inget som slår den där speciella känslan, när man kommer ut till stallet och möts av förväntansfulla blickar och små gnäggningar. Eller när man gjort en riktigt bra tävlingsrunda eller när man riktigt känner hästens otroliga kraft under sig och framförallt känslan att hästen litar på en, gör som man vill även om hästen själv egentligen inte vill. När man lyckas lära hästen något nytt. När den ställer upp och alltid finns där! Det finns så otroligt mycket man kan få av hästar, men inget är gratis.

Man tar också ett otroligt ansvar. Det är ett levande djur, med instinker och otrolig styrka. Men måste tänka sig för, måste veta vad man gör och som sagt, ta ett stort ansvar och tänka innan man handlar.

Jag tror att det är just detta som får mig att känna mig så fantastiskt glad. När allt känns bra med hästarna, så mår jag också bra!  Är det något som inte är bra, kanske någon som är halt eller om det inte kännts rätt de senaste träningarna, så får det mig att bli lite deppig. Så hästarna är det som påverkar mig allra mest, de har gjort mig till den jag är och jag är riktigt tacksam för det.






 







Kommentarer

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0