Dressyr hela veckan med debut som avslut



Så därför har jag inte hunnit/orkat blogga något.

I måndags red jag ut, jobbade ganska mycket i galopp och minns jag inte helt fel så gick det ganska bra även om
han hade mycket energi.

Tisdag och onsdag bestod av dressyrtrim i ridhuset. Han blir lite stark och jag blir lite hängande i handen. Men på
slutet blir han riktigt fin, även om sidvärtsen inte är de bästa än.. Men det är inte de som är de viktigaste nu!

Torsdag kom hovslagaren på förmiddagen och tog därför ett lugnt pass. Skrittade och travade i skogen en sväng
först och så red jag lite i paddocken sen. Då kändes han superfin verkligen!

Fredag, dvs. igår, red jag igenom i paddocken och han kändes fin inför tävlingen som alltså ägt rum idag här på
lillerud. Himla roligt (och lättvindigt) att de har tävlingar här också någon gång ibland!

Tävlingen nudå. Det var alltså en regional dressyrtävling och jag red Lätt:B1 och Lätt:A1 -debut. Faktist också
första regionala dressyrtävlingen öht!

I B:1an kändes det ganska bra. Jag kunde ha ridit bättre, dvs. varit mer noggrann med vägar och jag slarvade
onödigt mycket. Glömde också bort mig efter ökad skritt och fick för mig att jag skulle trava direkt vid K, men
det skulle jag ju inte förräns vid A, så jag fick väl ett par poängs avdrag för det. Men det kändes inte som ngn
big deal direkt. Annars var han fin över lag, formade lite dåligt i serpentinerna dock.
Slutade på rättvisa 67,59 % som jag är nöjd över. Kunde som sagt ha gjort det bättre, men inte helt åt skogen
iaf ;) Tråkigt nog så var vi endast 4 anmälda till den klassen varav två fick över 70%, så ingen placering men jag
är lika nöjd med resultatet för det!

Till A:1an sen då kändes han ännu finare på framridningen. Lugnare, men lite stum i bettet. Men han lyssnade fint
på alla hjälper! Sidvärtsen fick vi inte till så bra dock, fick trycka till ordentligt för att han skulle flytta undan vänster..
På banan kändes han fortfarande fin, men som sagt lite stum i bettet. Sidvärtsen gick ju inget vidare.. Undan vänster
korsade han knappt och stod emot endel. Undan högre blev det bättre men då gjorde jag en slarvig väg istället.
Förvänd galopp kändes hyfsad bra, volterna blev lite slarviga och han ville inte riktigt forma sig i vänstersidan, men
annars kändes det bra!

Hade ju inga förhoppningar alls, iom att detta var första gången vi (jag) red Lätt A och vi har faktist inte tränat
dressyr för en tränare sen i början på sommaren
! Så jag är nöjd med det vi fått fram och förbättrat på helt
egen hand. Så därför är jag nöjd över 58,42%.

Det som är vårt största problem på L:A höjd är då att jag måste ha mindre i handen, han/jag har "mycket motstånd",
har domaren skrivit och jag behöver jobba på eftergiften. Han behöver också bli stadigare mellan mina hjälper.
Och jag tror att om jag bara kommer igång med och träna mer regelbundet för tränare kommer detta bli så
mycket bättre! Även om jag såklart är nöjd över hur mycket längre vi ändå kommit sen i sommras!


Kommentarer
Postat av: Sara

Hej!

Undrar om du har lust och ställa en fråga i min frågestund?

Du kan fråga allt från min vardag till hästlivet :)

Om du vill ställa en fråga tryck på denna länk -

http://medryttarensara.blogg.se/2011/october/fragestund-1.html



Förlåt så hemskt mycket om du inte tycker om såna här kommentarer!



Obs! Du får en länkning om du ställer en fråga!

2011-10-22 @ 20:51:23
URL: http://medryttarensara.blogg.se/
Postat av: Team Nyrk!

Din ponny är otroligt tuff! ;)

Vad är han för ras?

kram felicia

2011-10-23 @ 19:47:10
URL: http://teamnyrk.blogg.se/

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0