Ridpass Tobbe


Idag blev det alltså dressyr nere på åkern. Det kom ju snö i förrgår så han fick lite styltor (har inga sulor), men på åkern gick det bra. Hade satt på mig sporrar som var kapade rätt av istället för dom rundade som jag brukar ha, då jag verkligen ville få honom undan för skänkeln.
Började rida igenom formen. Han var inte så överdrivet pigg som jag trodde. Han försökte ta sig loss ibland när det blev jobbigt såklart, men det stod inte på förrän han slappnade av och lyssnade riktigt fint! Fick igenom honom snabbt och bra i höger, men självklart stod det emot i vänstersidan. Han böjder liksom på halsen och går gärna in lite med bakdelen, men är stel i hela bogen och sidan. Så jag flyttade ut bakdelen utanför spåret och red i lite sidvärts på volten. Han lyssnade bra på skänkeln och jag fick igenom honom mycket bättre!
Sen jobbade vi lite med just sidvärts. Och jag tror aldrig han flyttat så bra och varit så kvick för skänkeln (i sidförande rörelse) förut! Bogen åkte iväg lite ibland, men jag ville inte samla upp honom när han svarade så fint, utan jag lät honom flyta på och bara flytta igenom. Det var riktigt härligt och känna hur fint han flyttade! :)
Sen gjorde vi lite öppnor och slutor vilket flöt på utomordentligt bra och sen avslutade vi med lite galopp också.
Riktigt trevlig var han idag och även om det regnade ordentligt hela tiden och jag blev klassblöt, så tänkte jag inte mycket på det, utan var nöjd med min lilla ponny!
Känner mig faktist taggad till och ta tag i dressyren lite mer nu. Har slarvat lite och inte brytt mig så mycket det senaste, men nu ska det bli ändring! Och när vi åker ner till Lillerud igen efter lovet har vi ett ridhus och gå in i, så slipper vi bli blöta! :)
2:a i L:B1 för ngt år sen. fin hö-säcksits!

Kommentarer

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0