Tävlingen och Idag

Tävlingen i Filipstad gick sådär. L:B var ju första klassen och den kändes helt okej förut ett stopp på trean, en oxer där jag red alldeles för mesigt och var dessutom otydlig med vart jag ville ha honom. Sen kom vi igång bra och resterande bana flöt på riktigt fint! Han var försiktig och lyssnade bra, lite tjafsig i munnen, men vi fick ingen bra framridning (litet tält, extremt dåligt underlag..) så det var inte konstigt.
Andra klassen som ju var en L:B+5 kändes han inte alls bra på framridningen. Han hoppade bra och sådär, men jag kändes ändå att han tvekade. Han stannade en gång på oxern då vi låg stort, sen hoppade han men som sagt så kände jag att han inte riktigt vågade.
Inne på banan bockade han och hade sig innan vi kom igång. Red ju på ganska ordentligt för att försöka få honom coh inte tveka. Så ett, två, tre hoppade han så fint! Men från trean till fyran blev det för lite broms efter hindret och för mycket broms innan kombinationen som kom efter. Han hoppade a-hindret men stannade på b, vilket jag egentligen tycker var lite onödigt, för där kunde han faktist ha hoppat. Men å andra sidan skulle jag ha varit på honom direkt efter a-hindret, vilket jag inte var. Kom igen och bromsade för mycket in i den igen, så det hände samma sak. Det tar jag dock på mig helt och jag tycker ändå han var snäll som hoppade a-hindret. Tog första hindret igen innan vi gick ut och det var inga problem.

I helhet så tycker jag han hoppade väldigt fint de hinder han hoppade! Han var försiktig och noggrann. Tror faktist att den största orsaken bakom uteslutningen i andra klassen berodde på att han blev osäker på framridningen. Som sagt, tungt underlag som gjorde det svårare att hoppa och dessutom dåligt utrymme.





Idag fick han komma ut en längre vända i skogen. Det blev lite för korta uteritter och får mycket ridhus/paddock förra veckan, vilket både jag och Tobbe tröttnar på. Han tycker ju det är så roligt och galoppera ute i skogen! Så det fick han göra idag. Jobbade mycket med galoppen. Försökte få ihop honom endast med hjälp av skänklarna i lätt sits och bara var stadig med händerna. Jag tycker han jobbade på bra! Han bröt av någon gång till slängtrav, men emellanåt var han riktigt fin! Sen böjde jag igenom i traven och där kändes han fin! :)

Imorgon blir det hoppträning för Fredrik. Får se hur Tobbe känner för det, om han är som vanligt eller om han fortfarande står emot lite. Han hade mycket energi idag så det tror jag dock inte! :)



Kommentarer

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0