Dagens "rid"pass

Testade alltså att tömköra Tobbe idag. Hade då en vanligt longeringsgjord och inga riktiga tömmar, utan använde
longeringslinan till det.
Han var helt lugn när jag gjorde iordning, reagerade inget för "tömmarna" eller något.
När vi kom ut på planen, kändes det att han var pigg och ville skritta på istället för att stå still. Men när han "fattade
grejen" började han jobba på bra!
Först gjorde jag bara en massa halter och övergångar mellan halt och skritt, och svängde runt lite hur som helst.
När det fungerade bra, la jag till lite trav också. Inte mycket, bara korta sträckor.
Försökte mig också på lite öppna, som funkade förvånadsvärt bra i höger! Men inte lika bra i vänster, där böjde han
mest på halsen och inte lika mycket i kroppen, men jag kan väl inte vara annat än nöjd!
Har aldrig gjort det med Tobbe, vet inte hur mycket han gjort det innan heller, så jag tycker det gick bra! Han ryckte
lite i huvudet, men var förutom det, lugn och förstod snabbt och sänkte huvudet mer och mer. Han är väldigt lättlärd!


Ren häst??..


Tror absolut att det här är ett bra sätt att variera träning på. Inget som anstränger hästen fysiskt direkt, men kan
säkert göra bra nytta för att få hästen lydigare och mer lätthanterligt i hanteringen från marken (vilket inte vore
alls dumt om det hjälpte på Tobbe..). Om han blir smidigare och mer lösgjord kan jag inte avgöra, än. Det återstår att se! :)


Kommentarer

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0