Dressyrpass

Dagens dressyrpass med bästa Tobbe gick bra! Han bråkade i början, mer än han gjort de senaste gångerna och
var väldigt känslig. Så då blev jag faktist lite sur, orkade inte stta och släppa efter och "fråga" om han kunde fortsätta
trava nu. Utan jag bankade till och självklart kom det ett par rejäla bakuter, men han måste ju förstå att hur som helst
kan man faktist inte bete sig!
Vi kom igång iaf, jag hittade en stadig sits, men framför allt stadiga händer och armar. Men först när han accepterade
skänklarna kunde vi börja träna på riktigt.
Så först jobbade jag lite mer i trav och galopp på volten, gjorde mindre volter och lite olika övergångar.
På rakt spår jobbade jag med öppna och sluta, ett bra sätt och jobba igenom ännu lite till och det kändes att han inte
var helt igenom ännu. Sluta gick bra, öppnorna fick vi göra fler av innan det kändes bättre.
Sen kollade jag lite hur han lyssnade för skänkeln. Nu hasr det nästan blivit lättare att flytta undan vänster, det har
ju alltid varit tvärtom! Så nu får jag jobba lika mycket med höger, fast det har blivit bättre!
Jobbade också med övergångar mellan skritt och galopp, för att få honom lite mer kvick och vaken för skänklarna,
samt att han skulle sätta under sig lite. Red också i en samlad galopp för och göra det ännnu svårare. Men när vi
är i det här läget, då han går så himla fint blir han också så otroligt lyhörd och känslig för hjälperna, inte bara för handen
och skänklarna, utan även för sitsen. Riktigt kul och rida när han är så fin! Och det går faktist riktigt bra med och sitta
ner, inte alls lika skumpigt! :)



Kommentarer

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0