Söndag

Nu har jag precis kommit hem från att ha sovit ute på Färjestadtravet med sambon och två till riktigt sköna brudar!
Hade en oväntad men roligt kväll/natt igår som jag inte kommer glömma i första taget! Härligt.. ;)

Nu ska jag iaf snart ner i stallet, fixa allt där och runt ett hämtar jag Tobbe för ett pass i ridhuset. Om det inte är många
fler där och rider, tar jag fram lite bommar och jobbar med. ska försöka hitta/komma på en/flera bra övning(ar) som
tränar lydnaden, någon som lösgör och även något som får igång bakdelen lite. Får se vad jag hittar på! Kanske blir
det inga bommar alls, det återstår att se!



Gårdagens ridpass blev ju då en uteritt. Det började med att Tobbe hörde något djur (som antagligen var en häst),
flåsa till och sedan skymtade man något brunt längre bort. Tobbe blev ju livrädd och fick panik. Försökte få honom att
gå framåt, men han blev bara mer och mer stressad så jag vände och tog en annan väg istället. Så småningom
lugnade han ner sig.
Red i mycket övergångar, gjorde halt, backade några steg och sedan framåt igen. Bara för att förtydliga att jag
bestämmer tempo och gångart. Gjorde samma sak i galopp. Blev han stark och försökte dra iväg, så satte jag mig
bara ner, bröt av till skritt, sedan halt och fram i skritt igen. Han har blivit så mycket lydigare bara under den här
veckan, när jag tränat mer dressyr och verkligen lagt ner mig och koncentrerat mig. Jag har inte heller använt
pelhambettet när jag ridit ut, utan haft antingen det tvådelade eggbettet eller ett vanligt tredelat tränsbett. Jag
behöver faktist inte använda ett starkare bett nu. Det är skillnad om jag ska konditionsträna, då kan han ju bli stark och
då kan jag ju inte hålla på och bryta av. Men det har vi lagt lite på is nu, tills jag känner att jag har full kontroll. Det
får verkligen inte bära iväg och gå för fort igen, så han går tillbaka till att bråka och hålla på.


Kommentarer

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0