Världens bästa!!

Dagens ridpass i ridhuset idag gick verkligen helt super! Kan inte beskriva vilken känsla jag fick, det har aldrig gått
så bra, jag har aldrig fått igenom honom så fint utan hjälp av tränare förut.

Började med och jobba i skritten med och flytta rumpan innanför och utanför spåret. Det är något jag brukar göra
innan jag travar igång för och kolla så han lyssnar för skänklarna, vilket han nu gjorde fint. Började trava sen och
försökte hela tiden tänkta på att vara så stadig som bara är möjligt, framför allt i händerna och inte börja trixa något
i tygeln för att jag lägger till tygeln.
Så småníngom blev han allt mjukare och fick igång musklerna. Då började han jobba riktigt fint! Men jag höll fortfarande
kvar stadig, nu var det han som skulle börja bli eftergiven!
Lite bråkig var han dock, gick emot skänkeln lite i början, men höll sig lugn ändå.

När han kändes fin i båda varven i traven, hade han redan blivit trött och skrittade (på lång tygel), sådär sakta och segt
som han brukar göra när vi tränar. Ja, då kändes det bra ;)
Sen tänkte jag sitta ner i traven och jobba honom ännu mer. Men det gick verkligen inte. Han är så skumpig så jag
kände mig som en nybörjare med händer och sänklar över allt. Och Tobbe blev såklart ostadig och drog upp huvudet
och gick emot skänkeln. "Fan", tänkte jag "nu tappade jag allt!". Men då red jag istället lätt igen tills jag hittade den
där fina formen och goa känslan igen. Först då satte jag mig försiktigt ner, utan att ändra på något annat. Och då
blev det skillnad! Så mycket lättare att sitta ner när han är lugn och avslappnad. Och då började det kännas riktigt bra!
Så vi började jobba i galopp. Samma sak där, stadig stadig stadig! Och gud så fin han gav efter, blev så känslig, mjuk
och galet fin! Stod emot lite i vänstervarvet, men gav efter efter lite jobb på en volt.
Sen gjorde jag lite övergångar mellan skritt och galopp för att aktivera ytterligare. Tillslut lyssnade han ännu mer uppmärksamt.

Testade på lite öppnor, slutor och sidvärts också. Skolorna kändes såå bra. Han lyssnade på minsta lilla och gick verkligen
perfekt med benen. Var lite emot handen, men med lite hjälp blev det också bra.
Sidvärtsen har nog aldrig kännts så bra. Särskilt undan vänster som absolut varit vår svagaste punkt. Höger var
faktist svårare idag, där lyssnade han inte riktigt för skänklen först, men det blev också bättre.

När jag sedan skulle trava av efter ett riktigt lyckat pass, kände jag verkligen hur lite jag hade i innertygeln mot
vad jag haft de senaste ridpassen. Han är såå duktigt den där ponnyn! slutar aldrig förvåna ♥


Kommentarer

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0