Dagens Ridpass

Dagens ridpass fick en annorlunda början, men Tobbe kändes riktigt fin!
När vi gick upp till ridhuset och precis skulle gå in, kom såklart lilla fölisen som står i hagen brevid ridhuset. Han är
suuupersöt!, men Tobbe blev väldigt nervös och förvånad när den lilla spraveln drog gärnet i hagen, runt runt runt.
Så han började med sina utomordentliga passage som kommer fram vid sådana här situationer, runt mig som väntade
på att han skulle lugna sig. Men när han tillslut övergick till att stegra, fick jag dra in honom i ridhuset för att han skulle
bli lugn. Haha, han är så rolig när han blir "rädd" för typ föl eller något som borde vara hur naturligt som helst..

Iaf så lugnade han sig snabbt när vi kom in i ridhuset och han kändes väldigt mjuk och avslappnad direkt i skritten!
Joggade igång i trav och även där kändes han fin. Ovanligt mjuk i vänster, sökte sig neråt och flyttade undan bra för
skänkeln. Så småningom började jag kräva mer av honom i traven. Kortade upp och samlade ihop, jobbade på rakt
spår, flyttade lite osv. I vänster stod han emot lite på rakt spår, då han inte tog stöd på höger och därför vek sig lite
innåt. Men det är ju såklart jag som måste använde min innerskänkel bättre, samtidigt som jag stöder upp med ytterksänkeln.
Så jag jobbade med det på rakt spår och sedan fick han göra en liten liten volt när hörnet kom för att han skulle få
böja igenom riktigt ordentligt. Så där blev han riktigt fin och i högervarvet kändes han väldigt fin redan från början :)

Sen tog vi galopp och det var lite samma sak där - i vänster fick jag jobba med att trycka ut honom mot högertygeln
och sedan böja igenom på en liten volt. Fick hålla på ett tag där och det kom ett par ordentliga bakuter,
antagligen för att jag kommer åt honom. Men de behöver komma ibland också, för då kan jag nästan bara slappna
av helt och han går som en klocka! Riktigt riktigt fin blev han! Kunde korta galoppen hur mycket som helst, red lite
förvänt som kändes bra åt båda håll.
I traven jobbade jag lite med sidvärts. Och han flyttade så jäkla fint alltså! Kvickt undan, genom hela kroppen utan
att töla. Flöt iväg lite åt något håll, men det är ju jag som inte håller ihop som jag ska. Gör jag det så går han så fint.

Över lag kändes han väldigt fin idag! Hade driv framåt, men var uppmärksam på alla mina hjälper och var verkligen
samarbetsvillig! Han verkade lika nöjd som jag efteråt, fast fölisen ute i hagen var fortfarande lite skrämmande...


Kommentarer

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0