Hoppning

Idag var det hoppning som gällde på ridlektionen! Hade önskat att jag skulle få en häst som heter Mendelson. Honom hade jag förra gången vi hoppade, då vi hoppade stuts. Han var rolig då han gärna bara sprang rätt igenom, fort och flackt. Därför fanns det mycket att jobba med och jag tyckte jag fick till det hyfsat bra men jag ville försöka idag igen! Och tur som jag hade så fick jag honom! :D
Vi hoppade lite serie eller vad man ska kalla det. Travade först in över en travbom till ett kryss, två språng till ett litet kryss. Sedan la vi till att antingen svänga vänster och hoppa ett räcke snett igenom eller svänga höger och hoppa en liten oxer.
Jag visste ju att Mendel springa i princip rätt igenom med låg rygg, riktigt flack. Så jag hade lagt mycket fokus på att få ihop honom och bli rund. Så första gången vi ska över, stannar han och gå inte ens över bommen! Blev paff som tusan och drev därför bara på nästa gång. Då hoppade han som han brukar, det vill säga rakt igenom så fort det går :p
Då började jag korta upp honom, få honom att slappna av och lyssna, vänta på mig. Och jäklar va fin han blev! Hoppade den där lilla serien utan att dra iväg mellan, utan gick lugnt på två språng och jag kunde (ganska) enkelt bryta av vid väggen. Så fin!
Sen skulle vi ju lägga till räcket/oxern. Och eftersom underlaget är dåligt (Ellen gick omkull med sin häst, trots att hon hade honom samla och jättefin!) var vi tvungna att bryta av till trav, sedan fatta galopp på volten för att sedan rida an på hindret. Första gången på både räcket och oxern gick super! Han väntade bra, jag hittade bra distanser och han var fin! Drog iväg efter hindret, men det kan nog jobbas bort.
På slutet gjorde vi en liten liten bana där vi hoppade trav-serien först, sedan till räcket, trav-serien igen och sist oxern. Den här rundan blev inte alls lika bra. Jag blev lat och red inte varje steg som man måste göra, därför blev han stark och jag blev inte riktigt klar i tid, så det blev lite stressigt.
Men jag är ändå nöjd! Tycker riktigt mycket om den hästen. Han har ett väldigt stöd i bettet och även om man verkligen får jobba när man hoppar, så är det ju det som är roligt och det märks stor skillnad om man få till det! :)


Hittade en bild på honom från Lilleruds Skolblogg.

Kommentarer

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0