Ridning!

Har varit lite tyst här några dagar, men skolan har faktist varit extra rolig den här veckan med ridning på tisdag och torsdag. Idag skulle vi egentligen varit till travet, men läraren hade ledigt så vi fick rida istället! Tackar inte nej ;)

I tisdags red jag hästen Calé. Stor (ganska fet..) valack, men rolig! Vi gjorde halvhalter och halter och det var inte det lättaste att få energi i skritten, men annars var han fin. Blev lite väl taggad på slutet och var lite stretig emellanåt, men annars duktig och han är väldigt häftig och rolig! :)

I torsdags var det hoppning som gällde och jag fick rida fina Celia. En ganska ny häst här på skolan, jag har inte ridit henne förut, men de som har gjort det har tyckt om henne.
Blev ärligt talat förvånad över hur känslig hon var redan när vi skrittade fram på långa tyglar. Behövde nästan bara tänka att jag skulle vända över så gjorde hon det. Samma i traven, så känslig, mjuk, samarbetsvillig och framåt!
När vi började hoppa blev hon lite piggare och jag fick henne inte riktigt mot ytterhjälperna = sämre kommunikation och för högt tempo. dock ville jag inte ta för mycket i henne eftersom hon inte hoppat så mycket, fast jag skulle istället ha jobbat med skänklarna. Men det blev bättre mot slutet och hon hoppade faktist riktigt riktigt fint! Även om vi kom stort in på tre-stutsen hoppade hon upp sig med ryggen och var försiktig. Ingen tvekan någonstans och jag blev riktigt imponerad av henne!

Idag fick jag rida fina Polly. En speciell liten dam med mycket fart och stressar upp sig ganska lätt. Men jag har alltid tyckt om henne och det ändrades inte idag. Hon var dock extra stressad pga många hästar i ridhuset, men i högervarvet var hon riktigt fin! I vänster fick jag inte igenom det i galoppen, men i traven lossnade hon riktigt fint även i vänstervarvet. Det är verkligen en häst som passar mig perfekt. Även om det var hur kul som helst att rida Celia som är så känslig och mjuk, föredrar jag Polly. Där har man något att jobba med och när det funkar och hon slappnar av, känner man skillnaden så tydligt och det kan man leva länge på! :)


Kommentarer

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0