Ridpass

Idag är det fredag och jag är hemma nu. Kom hem onsdag kväll med Tobbeman också, Exando blev jätteglad! Sprang runt som en tok och jagade på Tobbe, herregud va fort det gick!
Igår var vi på folkrace typ hela dagen, åkte strax efter sju och var hemma vid fem. Tobbe hade vila igår, men Exando red jag på kvällen efter en springrunda. Red inte så långt, kände bara lite på honom och han kändes lite stel och seg. Men flyttade fint för skänkeln, även om han inte riktigt ville jobba. Inte så konstigt att han är lite stel, han får ju gå mest på promenader och kravlösa rundor i skogen, även om mamma nog jobbar honom lite iaf, så är han ju ganska gammal också :)
I söndags red jag Tobbe på pessoabettet. Det var länge sen jag red honom på det och jag ville känna hur han kändes. Det funkade inte alls bra tycker jag. Han var mest motsträvig och tog inget stöd. Traven kändes ändå hyfsat bra, men i galoppen bytte han bara till korsgalopp och det blev inte bra alls. Även om det kanske inte berodde bara på bettet, han hade nog en hel del energi också, så tog han som sagt inget stöd och då blir det väldigt svårt att jobba.
På måndag var vi ute och gick en vända. Tränar mycket på att han inte ska gå före mig som han gärna vill, utan hålla sig lite bakom och stanna när jag stannar, gå när jag går, backa när jag backar osv. På slutet var han riktigt uppmärksam på mig!
Tisdag red jag först en runda i skogen, klättrade uppför galoppbacken. Red på tredelat och jag tycker inte han blir så stark! Bara jag jobbar med skänklarna så går han riktigt fint!
När vi kom tillbaka sen, red jag igenom honom i galoppen i paddocken. Först var han lite tjurig och ville inte, men sen släppte det och han blev superfin! Red på en väldigt smal "bana" (kanske 10 m brett) jäms med kortsidan och gjorde små små volter i hörnen där jag bara ledde in honom och så fick han balanser upp sig själv. Samma på långsidan, bara höll ihop honom med var noga med att han inte skulle ligga på i bettet. Som sagt så kändes han jättefin i båda galopperna! :)
I onsdags, innan vi åkte, red jag ett dressyrpass i ridhuset. Heeeelt galet va fin han var!! Kom verkligen åt honom i galoppen när han stod emot lite först och efter det gick han som en klocka! Nästan alla sidvärts blev jättebra, han flyttade så fint! Tränade lite enkla byten, ökningar och samlad galopp i galoppen, allt kändes väldigt bra. Han är ju så lyhörd och jobbar verkligen bra om man kommer åt honom. Han är ju riktigt riktigt fin alltså, min lilla ponny ♥

Kommentarer

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0