Stuts

Jag kom på att jag har ju en kategori med 'Övningar' som jag helt glömt bort! Nu när jag fått lite nya läsare och så tänkte jag ta upp den lite igen :) (Mest för att jag inte vet vad jag ska blogga om annars :p)

Iaf så får veckans övning bli Stuts.
Stuts är som en styrketräning för särsilt hästens bakben eftersom dom hela tiden måste jobba 'upp och ner'. Men även frambenen stärks och hästen blir även snabbare i frambenen i och med att den måste skynda sig att lyfta upp dom hela tiden.
Jag försöker träna stuts ungefär en gång i veckan (rekommendation av tränaren- ett 'vanligt' hoppass och ett styrkande pass, som t ex stuts/ vecka) för att träna upp musklerna på hästen. Och för att det ska bli styrketräning för hästen räcker det knappast med 3-4 stutsar eftersom hästen inte hinner få upp någon mjölksyra i benen o.s.v, utan jag brukar ha 8-9 stutsar på raken.
Vill man kompletera med en annan övning som också är stärkande, kan man sätta upp 3-4 räcken/oxrar med en galoppsprång emellan. Då ser det ut ungefär såhär:


(jag vet att jag äger på paint :D)


Hoppa detta typ 3-4 varv på först en låg höjd, sedan kan man höja lite och hoppa 3-4 varv till, höja ännu lite till (om hästen orkar) och hoppa 3-4 varv till. Detta kommer hästen garanterat tycka är jobbigt!
Och om man vill kan man ju lägga till typ volter eller något mellan övningarna för att det inte ska bli så tjatigt.

Detta är ju såklart väldigt jobbigt och segt att ställa fram och tillbaka, så om man vill spara lite tid och ork så kan man bara köra stuts, fast hoppa fler gånger. Och så kan man också sätta bara ett hinderstöd på varannat hinder så det blir sneda hinder där, och så kan man ju höja de andra desto mer.
Tänk på att inte hålla på för länge! Styrketräning ska vara kort och insentiv!

Hoppas ni tog nytta av detta! :)

Kommentarer
Postat av: Issa och Linda

sv; tack:) ja det gör jag:)

2010-08-04 @ 18:08:09
URL: http://cassechuck.blogg.se/
Postat av: Issa och Linda

sv; ja:)

2010-08-04 @ 19:21:37
URL: http://cassechuck.blogg.se/

*Jag vill gärna veta om du har en tävling, utlottningen eller annat roligt på din blogg!
*Jag gör gärna ett bloglovin-byte!
*Skriv precis vad du vill :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0